Archív článkov

Matematická gramotnosť

14.10.2014 13:31
Jeden, dva, tri, štyri, päť, spočítam si všetko hneď. Vieme sčitovať, odčitovať, ovládame  násobilku, vzorce.. vieme. Matematická gramotnosť je schopnosť používať teóriu matematiky v praxi. Ak poznáme vzorec-  mali by sme ho vedieť použiť pri výpočte množstva obkladu či podlahy. Ak...

Čitateľská a pisateľská gramotnosť

14.10.2014 13:30
„Poď maminka, prečítam ti rozprávku“- čarovná veta od nášho dieťatka, ktoré nenavštevuje školu a predsa nám chce čítať. Sme plní úžasu, keď vezme  do svojich rúčok knihu, s odhodlaním začne listovať a „čítať“ rozprávku. Dieťa objavuje súvislosť medzi obrázkami a písmenkami. Vo...

Gramotnosť je diagnóza?

14.10.2014 13:27
 V žiadnom prípade! Byť gramotný je zjednodušene povedané- vedieť čítať a písať. Avšak dôležitejšie je čo napíšeme a ako spracujeme prečítané. Funkčná gramotnosť je vnímaná ako spôsobilosť spracovávať informácie z tlačeného a písaného textu a využívať ich pri riešení rôznych situácií...

Typy hračiek a hier.

14.10.2014 13:24
Je to farebné, má to kolíky, pár koliesok...čudo s podnázvom rozvíjajúca hračka. Kde sa to vzalo a koho to napadlo? Označenie hračky má užívateľovi ozrejmiť hlavnú  funkciu, vlastnosť hračky ktorou sa odlišuje od iných. Slovník najčastejších označení: rozvíjajúca: konštruktívne...

Nehrá sa - len rozhadzuje.

14.10.2014 13:23
V preklade - vaše dieťa môže trpieť „syndrómom vyhorenia“. Vaše dieťa doteraz skladalo skladačky, vozilo bábiku v kočiariku, kreslilo, jazdilo s autíčkami ... a koniec. Čo sa stalo? Dieťa približne vo veku 3-4 rokov  vyhľadáva k svojej hre spoluhráča. Potrebuje spätnú...

Rozvoj dieťaťa- vek alebo individualita.

14.10.2014 13:22
Vekové ohraničenie uvádzané na hračkách či hrách, odráža priemer stupňa vývoja u dieťaťa, teda aj to, či dieťa dokáže robiť úkony(skladanie, vkladanie, zostavovanie, pravidlá) ku ktorým ho hračka nabáda alebo je na to určená. Výrobcovia hračiek testujú svoje výrobky nielen z dôvodu...

Drevo- plast- textil?

14.10.2014 13:21
Ponuka hračiek je veľmi rozsiahla a nezaostáva ani v spôsobe prevedenia z hľadiska materiálov. Už sa vám určite stalo, že ste tú istú hračku videli vyrobenú z dreva, plastu či iného materiálu. Výber je daný väčšinou vašim osobným vkusom, obľubou materiálu, praktickou údržbou,...

3v1 nie!

14.10.2014 13:19
Hra je pre dieťa činnosť porovnateľná s povinnosťami školopovinného dieťaťa či  s pracovnou činnosťou dospelého. Dbajme preto na psychohygienu, neponúkajme dieťaťu hračky, ktorých sa nedokáže „zbaviť“. Máme na mysli hračky pevne pripevnené k postieľke, ktorá má slúžiť na...

Bezpečnosť hračky je ako airbag v aute.

14.10.2014 13:16
V prvom rade je dôležitá bezpečnosť. Nikdy nekupujte hračky bez označenia CE, neznámych zdrojov alebo bez označenia vekovej hranice. Zdvorilo odmietnite darček ktorý tieto základné kritéria nespĺňa, prípadne zabezpečte aby sa k dieťatku takáto hračka nedostala. Nepríjemné alergie, hnačky...

Hra či realita?

14.10.2014 13:04
Dieťa  podľa vyjadrenia Johna Locka prichádza na svet ako nepopísaná čistá tabuľa. Všetko čo dieťa vníma zmyslami sa na túto „tabuľu zapisuje“. Psychický  a mentálny vývoj dieťaťa je neuveriteľný zázrak a aj  najzraniteľnejší. Je veľmi naivné myslieť si, že dokážeme...